Norge Roadtrip til Nordkap

Rundt på Lofoten

Lofoten

Efter en helt fantastisk sejltur med Hurtigruten, som I kan læse om HER, ankom vi til øgruppen Lofoten. Vi lagde til hovedbyen Svolvær. Lofoten var et af de højdepunkter på roadtrippet til Nordkap, som jeg havde glædet mig allermest til at opleve. Vi havde kørt et langt stræk og var trætte, så vi spiste middag på hotellet, og gik ret tidligt i seng, så vi var friske til næste dags oplevelser.

Efter en stor og god morgenbuffet lagde vi ud med at køre til Borg for at se Lofotr Vikingecenter.

Lofotr Vikingecenter

Da en landmand i 1981 var ved at pløje sin jord i Borg på Lofoten dukkede der pludselig smukke glasskår og sjældent keramik op i plovfurene. Det skulle vise sig at det var en arkæologisk sensation, der gemte sig i jorden. Verdens største langhus blev herefter afdækket og udgravet. Ud fra fundene kunne man se, at en magtfuld vikingehøvding med mange kontakter til andre magtfulde personer rundt om i Europa,  havde boet på stedet.

I dag er hovedhuset rekonstrueret til fuld størrelse, nemlig 83 meter langt og 12 meter bredt. På Lofotr gør man meget ud af at præsentere et autentisk og levende miljø. Der var en del vikinger (læs: unge studerende), der viste hvordan de arbejdede, lavede mad, vævede og generelt bare levede dengang.

Flere gange i løbet af dagen bliver der holdt et lille foredrag om vikingernes gøren og laden. Man skal ikke reservere tid og det koster ikke noget, man skal blot sætte sig og slå lyttelapperne ud. Det var virkelig spændende at høre den unge viking fortælle. Han fortalte så levende, at man næsten følte man selv havde været tilstede dengang. Jeg spurgte ham, om han selv var viking og bekendte sig til asa-troen. Det var han ikke, han læste historie på universitetet, og var ved at skrive speciale om vikingerne og deres tro. Der er ikke noget at sige til, at han var enormt glad for at have fået et sommerjob, der var så relevant for ham.

1,5 km fra Lofotr ligger den lille vikingehavn, der hører til centret. Vi smuttede lige en hurtig tur ned og tjekkede havnen ud. Skyerne hang lavt hen over bjergtoppene og gav en helt speciel stemning i området.

Der sættes sejl

Vi spiste frokost og var en tur rundt på museet, før vi fortsatte rundt på Lofoten.

Der er virkelig meget at se på Lofotr Vikingemuseum, så hvis I gerne vil se noget andet end natur, fiskerlejer og små byer, så kan det bestemt anbefales at besøge centret.

Priserne er:
Voksne 200 kr.
Børn under 6 år er gratis.
Børn fra 6 til 15 år 150 kr.
Familier 625 kr.
Studenter og seniorer 170 kr.

Den fascinerende natur på Lofoten

Vi var ikke så heldige med vejret, det regnede og skyerne hang lavt. Det ændrede dog ikke på, at naturen er virkelig smuk på Lofoten.

Mange steder var bjergenes toppe fuldstændig indhyllet i skyer, som tit var drevet helt væk efter få minutter, og solen tittede frem. Et splitsekund efter regnede det. Det var faktisk ret fascinerende at opleve.

Billederne er taget på vores vej rundt på Lofoten, hvor vi kørte ad mange omveje for til sidst at ende i den lille by Henningsvær.

Et lille besøg i Henningsvær

Vi parkerede på en parkeringsplads i udkanten af Henningsvær. Byen ligger fordelt over mange små øer, som er forbundet med broer. De lokale kører selvfølgelig rundt i bil, men mange af de små broer er gangbroer, så man skal vide hvor man skal hen, for at det kan svare sig at køre i bil. Derfor valgte vi at gå rundt og indsnuse stemningen.

I Henningsvær lever man, som de fleste andre steder i Nordnorge, af fiskeri og turister. Vi mødte ikke mange lokale på vores vej rundt i byen, til gengæld havde en del turister fundet vej til byen.

En af de små hyggelige smøger med restauranter, der førte direkte ned til træ-kajen, hvor mindre sejlbådene kan lægger til.

Udenfor et hus solgte de søpindsvin. Svaberg-søpindsvin bliver også kaldt rød kråkebolle. De er Norges største søpindsvin, de trives godt blandt alger og helt ned på ca. 40 metes dybde. De her er plukket i havet nær Henningsvær. Når de plukkes har de lange pigge og fangearme. Efter en ugelang proces med rensning af flere omgange ender de med at blive som dem i kassen her.

En af de små finurlige butikker, hvor man kunne købe alt fra fiskegrej til flottede varme håndstrikkede trøjer, kaffe og souvenirs/brugskunst m.v..

På vejen tilbage til parkeringspladsen gik vi gennem den “fine” del af byen.

Tilbage i Svolvær

Der er mange turister i byen, som giver en del liv omkring havnen. Det er nemlig her restauranterne og caféerne findes. Ellers sker der ikke ret meget i Svolvær.

Man må sige, at de lever det stille liv, når man kommer om i sidegaderne

Ved siden af hotellet

Vi kunne nyde udsigten til denne fine feriebolig fra vores hotelværelse. Til slut skal det lige siges, at pga. midnatssolen kunne vi tage billederne fra Svolvær mellem klokken 22.00 og 01.00. Det er lidt specielt, at det er helt lyst døgnet rundt, når man er så langt mod nord. Vi kunne ikke rigtig nænne at lukke solen ude, så vi undlod at bruge vores mørklægningsgardiner. Det forhindrede os nu ikke i at sove tungt og dejligt.

Hvis I gerne vil læse mere om vores roadtrip til Nordkap findes indlæggene HER.

God læselyst 😀

You Might Also Like

2 Comments

OnTrip.dk
    maj 13, 2020 at 10:24 pm

WOW siger jeg bare 🙂 Sikke dog en oplevelse og sikke nogle smukke billeder. Jeg får da så meget lyst til at opleve Lofoten. Jeg vidste ikke at der var Viking center deroppe, det ser virklige meget autentisk ud og hvor dejligt når man møder passionrede mennesker. Jeg elsker det og så kan selv den mest kedelige historie lige med et få både liv og mening.
    Jeg kunne godt bruge lang tid på at snuse rundt i den hyggelige Henningsvær og bare drikke kaffe 😉

Det må virkelig være en special oplevelse at der er lyst midt om natten. Det vil jeg gerne opleve en dag.

Tak fordi du tog mig med til Lofoten. Måske skulle man tage derop. Jeg er i hvert fald blevet inspireret, tak for det.

/Annette

Kirsten
      maj 14, 2020 at 9:50 pm

Selv tak Annette, det var en fornøjelse at have dig med på turen 😀

Hvad enten man er til den slags eller ej, så synes jeg faktisk Vikingecentret var rigtig spændende at besøge, selvom alt jo er nyt og rekonstrueret. Der var masser af arbejdende værksteder, som jeg dog har valgt ikke at uploade billeder fra pga. de personer, der er på billederne.
      Henningsvær er virkelig en hyggelig lille by, og den talte meget mere til mig, end Svolvær, som vi boede i. Det var desværre for koldt til at sidde udenfor og drikke kaffe, men kaffen vil vi jo ikke undvære, vel? ha-ha…
      Det ER specielt at være i et område med midnatssol, men jeg vil nødig være der om vinteren, hvor solen slet ikke kommer frem.
      Tak for besøget og din kommentar.