Det var meget vigtigt for erhvervslivet og borgerne i Soller at få en jernbanelinje ned til Palma, så de betalte selv toget. Det kostede 3,5 mio. pesetas, hvilket svarede til ca. 157.000 kr. Der blev udstedt aktier for beløbet, og det siges at stort set alle familier i Soller købte aktier. Det er selvsamme tog, der kører i dag.

1. klasse med bløde lædersæder

I starten var der både 1. og 2. klasses kupéer i vognene, men i dag sætter man sig hvor man har lyst.

Når toget holder ved en af endestationerne går konduktøren gennem vognene og vipper ryglænene om, så passagererne altid kører forlæns. Det er ret smart for os, som hader at køre baglæns i et tog.

2. klasses kupéer med træsæder

Lokomotivet kobles fra

…. og køres om bag togvognene, hvorefter vognene kobles på igen og tog kan køre modsatte vej

Hjemturen gik ad samme strækning forbi mange flere træer med citrusfrugter og mandeltræer i blomst.

Alt i alt er turen med Appelsintoget ikke billig, men når jeg tænker på hvor mange ansatte der skal til for at få det hele til at fungere, og hvor meget det koster at vedligeholde togene, så synes jeg faktisk billetprisen er helt fair.

Fakta

  • Strækning: Ca. 27 km.
  • Rejsetid: Ca. 1 time.
  • Afgange: Flere gange dagligt, afhængig af tidspunkt på året. Tjek hjemmesiden HER, hvor der også er mange flere gode oplysninger.
  • Ensporet jernbane.
  • Længste tunnel: Tunnel Major, 2,8 km.
  • Billetter skal købes ved billetlugerne på stationerne.
  • Pris fra Palma til Soller retur: 25 Euro for en voksen.

HER kan du læse meget mere om vores rejser til dejlige Mallorca.

Rejsetidspunkt: Februar 2018