Ayia Napa Cypern

EN TUR RUNDT I AYIA NAPA

Vil du med os en tur rundt i Ayia Napa og se hvad der er at komme efter? På vores gåtur kan du se, hvad der er i byen, ud over et sprudlende natteliv med restauranter, barer og diskoteker.

Klostret i Ayia Napa

Vi startede med at gå ind til det gamle kloster, som stammer fra år 1100.

Det er et dejligt fredeligt sted midt i byen, som er ganske meget besøgt, både af lokale og turister. Det er mange år siden, der har boet nogen i klostret. Kirken er åben og man er meget velkommen til at kigge indenfor, men så vidt vi har kunnet greje er den ikke længere i brug.

Ud over turister der er på sightseeing og folk, der kommer forbi for at få en stille stund,  bliver klosterhaven brugt til photoshoots. Vi så bl.a. et brudepar, der kom forbi med et stort set-up, for at få taget bryllupsbilleder omkring den gamle brønd.

Klosterkirken som er bygget ind i klippen

Inde fra kirken, hvor der ikke var så meget system i det

Brønden under kuplen var oprindeligt en hellig brønd. Den blev kaldt Vor Frue af Napa, hvilket senere er sammentrukket til det vi i dag kender som Ayia Napa.

I ♥ Ayia Napa skulpturen

Jeg tror næsten I ♥ Ayia Napa skulpturen er det mest fotograferede sted i byen. Vi var forbi flere gange, hvor folk stod i lange køer for at komme til at tage billeder. En morgen, hvor vi var tidligt på færde, lavede vi et photoshoot af hinanden for sjov ved skulpturen, men det kom der nu ikke noget som helst godt ud af, så I må nøjes med skulpturen alene.

Havnen

Vi fortsatte ned til den lille havn. Vejen derned gik forbi jeg-ved-ikke-hvor-mange barer, spisesteder og tur-udbydere, der ville sælge os udflugter.

Den lille hyggelige havn er bestemt et besøg værd. Her ligger små bitte fiskerbåde side om side med yachts og store turbåde, der tager turister ud på oplevelse.

Her ligger Black Pearl klar til at tage afsted på sørøvertogt, efter sigende en fantastisk, næsten autentisk oplevelse for børnefamilier.

Kun til pynt

Midt på et lille torv ved havnen ligger en lille kirke omgivet forskellige typer restauranter. Kirken så ud til at være ret ny, men det virker ærligt talt lidt malplaceret at bygge en kirke midt på et torv, omgivet af barer og restauranter. Vi jokede lidt med, at det måske var meget praktisk, hvis man havde lavet noget dumt i en brandert og havde brug for syndsforladelse – nå, spøg til side *smiler*

Solnedgangen

Det var så småt begyndt at skumre, så vi begyndte at gå hjemad. Vi bestemt os for at fortsætte ned til vandet, for at se solnedgangen.

– og her er den så – solnedgangen

Den aften spiste vi en i øvrigt dejligt middag hjemme på hotellet og fortsatte ellers ud for at se på byen ved aftenstid. Vi elsker at ose i de små butikker når vi rejser, vi fandt da også nogle få butikker med kvalitetsvarer, ellers var det mest de gængse souvenirbutikker, fiskespa’er osv. der var i byen. Der var dog ét sted der overraskede os, vi fandt en cupcake shop med de flotteste, lækreste cupcakes, og så havde de nogle fantastiske sandwiches og salater to go. Lækkert, så var de nemme frokoster sikret.

Forlystelsesparken Luna Park

Lige overfor hotellet ligger den lille forlystelsespark Luna Park. Der er fri entré, men forlystelserne er temmelig dyre.

Udstyret med en æske lækre cupcakes skråede vi gennem parken på vejen hjem til hotellet.

Vi havde været så heldige, at hotellet havde tildelt os en af deres hotellejligheder, så kort efter sad vi på vores altan og hyggede med kaffe, cupcakes og en Ouzo fra et nærliggende supermarked.

Strandene omkring Ayia Napa

Strandene i og omkring Ayia Napa er ret forskellige. Lige øst for havnen og vest for byen er der er der rimelig gode sandstrande.

Vi boede næsten midt i byen, hvor der ikke er strand, men en flad klippekyst.

Man skal ud til Nissi Beach for at finde en super god strand. Standen derude er helt fantastisk, man skal dog være opmærksom på, at der er en del strandbarer, hvor der er virkelig mange, og virkelig støjende unge mennesker, som ikke tager hensyn til andre.
– men hvad skal man med strand, når hotellet har pools som de her?

I det sidste indlæg, der komme fra Cypern fortæller jeg om vores tur op til Nicosia, so stay tuned.

You Might Also Like

3 Comments

OnTrip.dk
    januar 21, 2018 at 2:46 pm

WOW Ayia Napa, det er godt nok mange år siden jeg har været der. Jeg kan dog se på dine lækre billeder at der stadig ser hyggeligt ud. Der er dog sket en stor udvikling – og eller forandring på øen men der ser stadig lækkert ud.

Hold da op, sikke en lækker solnedgang og det hotel i boede på, ser da skønt ud.

Tak fordi du tog mig med et tur tilbage til Cypern, Kirsten. Jeg glæder mig, til at læse mere fra øen.

Hav en dejlig søndag.

/Annette

Kirsten
      januar 21, 2018 at 9:44 pm

Mange tak for kommentaren og besøget, Annette.

Der er hyggeligt i Ayia Napa. Det gælder for Cypern, som de fleste andre steder, at man skal væk fra de turistede områder for at finde de små perler. Vi brugte Ayia Napa som base og tog ud derfra.

Og selv tak da, du var hjertelig velkommen på turen tilbage 😀